torsdag 27 november 2008

Äktenskapet....

Satt just och funderade lite över det där med äktenskap efter att ha läst en blogg. Trenden idag går ju faktiskt mot att fler väljer att gifta sig.

Jag är så nöjd med att vi valde att gifta oss. Och innan vi fick barn och allt det där. Ibland får jag uppfattningen att folk mest gifter sig för barnens skull, inget fel med det, men det är inte så jag vill ha det. jag ville ju gifta mig för att jag älskar min man, och ville visa det för hela världen. Och jag tycker faktiskt att förhållandet är bättre sen vi gifte oss. det var aldrig dåligt innan, men det är en annan sak att vara gifta. Jag har en total tillit till min man, och vet att han aldrig skulle svika mig, och inte heller jag honom. Och visst kan jag göra saker med bara mina vänner, och han med sina, men det är en otrolig trygghet att få komma hem till den person som betyder mest i hela världen. Att ha någon att dela precis allt med. Och vi har lovat varandra, inför nästan alla som betyder något för oss (vissa kunde ju inte vara med), att verkligen satsa på varandra och försöka allt vad vi kan. Och det tycker jag är en underbar tanke. För jag undrar ibland om folk verkligen försöker tillräckligt. Jag tror att många ger upp för lätt, det är så enkelt att separera/skilja sig idag. Sen säger jag inte att man absolut ska stanna, nej har man verkligen försökt och det inte funkar, då tycker jag verkligen att man ska gå. Men fler borde nog kämpa lite till. Inte för att man "ska" vara gift, inte heller för barnens skull, men för varandra och det man en gång lovade varandra.

3 kommentarer:

  1. Håller med om att många skiljer sig men knappast för "att det är så lätt" det kan bara gälla de som inte har barn... Det är absolut inte LÄTT att skilja sig. Massor med papper som ska in och tillbaka i flera omgångar. Har du dessutom barn läggs 6mån betänketid på samt en procidur till med papper som ska skickas efter 6 mån igen.. Så lätt?? Nej inte alls.... Tror dessutom inte att skilja sig är det man vill när man gifter sig men saker inträffar tyvärr och vissa saker går inte att kämpa hårdare för har en grej hänt så har den tyvärr...

    SvaraRadera
  2. Det jag menade var väl mera att det är lättare på det sättet att det är accepterat idag, på ett annat sätt än det var för inte så länge sen... Sen vet jag att vissa kämpar och försöker, och finns det ingen annan utväg så är skilsmässa självkalrt det bästa, även för barnen.

    SvaraRadera
  3. De är sant.. Det är mer accepterat idag än förr.. Vilket jag tycker är mkt bra för fy så synd jag tycker om de kvinnor och män som tvingas vara kvar i en relation som inte fungerar på några plan. O barnen.. Stackare... :,(

    SvaraRadera