torsdag 24 februari 2011

Just the way you are

Min älskade dotter är inte riktigt som alla andra barn. Malva är nämligen född med något som kallas PTOS. För att förklara enkelt kan man säga att ett/båda ögonlocken hänger ner över ögat, beroende på att muskeln i ögonlocket inte är tillräckligt stark. Man kan ha PTOS i ett eller bägge ögonen och det kan vara av olika grad. Beroende på graden av PTOS kan det även påverka synen.
Malva har PTOS på sitt vänsteröga. En ganska lindring form, men det finns där. Vi har varit på två besök hittills på ögonmottagningen och eftersom Malvas PTOS är ganska lindrig så är det inget som än så länge påverkar hennes syn, men vi kommer att få gå på kontroller i framtiden också. Vi vet ännu inte heller om det kan bli aktuellt med operation av ögonlocket, vilken man kan göra både av medicinska och kosmetiska skäl.

När jag ser på Malva så tänker jag väldigt sällan på hennes öga. Visst kan jag se det ibland, men för mig är det ju en del av henne. Och i mina ögon är hon ju den allra finaste som finns. Min underbara, älskade unge. Världens finaste, gladaste lilla tjej som älskar världen och hela världen älskar henne. Däremot har vi föräldrar ibland fått kommentarer där folk undrar vad det är för fel, varför hon ser ut så, att hon ser skeptisk ut osv. Och även om de allra flesta inte menar något illa så smärtar det något otroligt att folk ser min lilla ängel och tycker att hon ser konstig/annorlunda ut. Än så länge är hon för liten för att förstå men vad händer den dagen då hon faktiskt förstår och kanske även blir sårad?

Häromdan lyssnade jag på radio. Och det kom en låt som så fint beskrev min underbara fina tjej. Just the way you are. För hon är fantastisk min tjej, precis så som hon är. Och jag hoppas att andra ska se det också. Vilken otroligt intelligent, söt och fin människa hon är. Precis som hon är.

yodamalva

When I see your face
There's not a thing that I would change
Cause you're amazing
Just the way you are
And when you smile,
The whole world stops and stares for awhile
Cause girl you're amazing
Just the way you are

3 kommentarer:

  1. Malva är så fin så, precis som hon är och om någon säger något annat kommer gudmor och tar i med hårdhandskarna!!! Så det så! Kram <3

    SvaraRadera
  2. Åh, Sanna, det vet jag ju. Det är ju därför vi valde dig, för att du är den bästa gudmor som Malva kunde få :)

    SvaraRadera
  3. Lilla ängeln är hur fin som helst! Ingenting som jag någonsin tänkt på, å om jag nu ska tänka på det ser jag det inte som något konstigt ändå. Alla ser vi olika ut och som du säger, hon är fantastisk :) Kram!

    SvaraRadera