fredag 4 februari 2011

Fina fredag

 

DSC00779

Titta! Ser ni! Tulpaner! Helt underbara. Vita med ljust rosa kanter, så otroligt mycket vårkänslor. Det spelar ingen roll att det snöade idag, jag hade ändå såna vårkänslor idag. När jag åkte hem från skolan sken solen, snön hade börjat smälta och jag kom hem till världens sötaste och gladaste lilla tjej som haft en jätte bra förmiddag hos mormor och morfar.
Sen när vi åkte och handlade köpt mamma de här superfina tulpanerna till mig och då var ju vårkänslorna verkligen på plats.

Idag när jag bläddrade igenom dagens metro så låg ju fokus i första hand på situationen i Egypten, vilket inte är så konstigt. Det som händer är både fint och sorgligt. Fint på så sätt att folket äntligen förhoppningsvis får sin demokrati. Sorgligt att det måste ske på så sätt att människor blir både sårade och dödade.
När jag bläddrade igenom artiklarna kom jag att tänka på ett samtal jag hade för några år sedan men en av våra präster i församlingen. Vi pratade om mitt politiska engagemang och de möjligheterna vi faktiskt har i det här landet. Han är uppvuxen i Ungern, i den dåvarande diktaturen, och sa att vi svenskar aldrig kommer att förstå hur lyckligt lottade vi är med den demokrati och det öppna samhälle vi har. Att de var något som han som yngre bara kunde drömma om. I ett land där man varken fick tycka och knappt tänka ordet demokrati. Jag brukar tänka på det där samtalet ibland, när sådana här saker sker i världen. Det är så lätt för oss att döma, tycka att folk handlar fel, men vi kommer aldrig kunna sätta oss in i deras situation. Så nästa gång kanske vi ska tänka efter en gång till. Och ta vara på det vi har. Demokrati och öppna samhällen är fantastiska.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar