söndag 28 december 2008

Julfirandet över....

Så var julfirandet över för den här gången. Vi hade i alla fall en fantastisk jul.

Julafton: frukost hos min föräldrar, sedan makens show i kyrkan. Senare stort julbord med massa god mat, klappar och mitt hemgjorda julgodis. En toppendag blev det, och alla var nöjda med klapparna. Mycket fint blev det. På kvällen när vi kom hem så fick Timmy sina julklappar av oss, och även han var nöjd.

Juldagen: Makens pappa, bror samt broderns flickvän var hos oss på minijul. Jag bjöd på gröt, hembakad vört med skinka, hembakt fika med lussebullar, pepparkakor och kanelhjärtan. Det dukades också upp det hemgjorda julgodiset och serverades must, glögg och kaffe. Vi bytte julklappar och det blev en bra stund. Senare gjorde jag väldigt goda revbensspjäll som jag bjöd mina favoritkillar på. Och de blev perfekta! Dröjer nog inte alltför länge innan det blir dags för en omgång till.

Annandagen: Vi tog det ganska lungt på förmiddan, var ute en liten sväng och handlade lite. Sedan blev det jobb där en ganska stor församling samlades för att sjunga och njuta av julens psalmer och sånger. Fint fint, och hög stämning. Sen tog vi det bara lungt på kvällen, tittade på en film som vi köpt till jobbet, Fürerns Elit, en fantastisk bra tysk film. Det är inte ofta jag blir berörd av filmer men den satte spår, mycket tänkvärd.

Dagen idag: Dags för familjens traditionella julkalkon. I år fick vi dessutom sällskap av makens mamma och hennes sambo, vilket var väldigt trevligt. de bor i Falun, så det blir inte alltför ofta som man ses, tyvärr. Jag började i alla fall tillagningen vid halv ett, och vid fyra var allt klart, så satte vi oss till bords och fick äntligen äta våran kalkon som vi väntat på sen förra året. Det var fantastiskt gott och alla var nöjda. Det enda tråkiga var att min pappa låg hemme och var sjuk, så han kunde inte komma med.
Vi passade även på att byta julklappar med makens mor och sambo, och jag fick ett väldigt fin chokladbok, så det var toppen.

Imorgon blir det till att ta det lungt. Vi tar nog en sovmorgon och tar det lungt på morgonen. Skall försöka ta oss ut på rean en sväng, jag fick ju ett presentkort av mina arbetskamrater, så ska pappa på att utnyttja det. Har dessutom sett en klänning jag fundear på till nyår, om den finns kvar.
är väldigt nöjd med helgen, så synd att den går över så fort bara. För min del skulle det gärna få vara jul i två-tre veckor. Och då menar jag inte främst klapparna, utan stämningen. Julmusiken, maten, att få umgås med familjen, dricka glögg och bara vara. Ser dock fram emot att ta en kryssning med älskade maken, skall försöka komma iväg den 4-5 jan!

1 kommentar:

  1. Vad trevligt ni verkar ha haft.. Det hade vi också på just julafton men det skulle var skönt att få ledig i mellan dagarna någongång.. Har jobbat mellandagarna nu i 2 år och det blir nog 3 år till innan "veckorna vänder" så att säga...

    SvaraRadera