fredag 8 oktober 2010

Tankar i hösttid...

Jag tänker mycket just nu. Kanske beror det på att det helt enkelt är sådan jag är, att jag är en grubblande personlighet. Kanske beror det på årstiden, hösten har en förmåga att få mig att stanna upp och fundera. Kanske beror det på att framtiden närmar sig, att en tid man egentligen vill ska vara för evigt snart är slut. Malva växer upp och inom inte alltför lång tid är det dags för henne att börja på dagis och mig att gå tillbaka till skolan. Känns konstigt.

Ibland, när jag tänker så här mycket, så inser dyker det upp tankar både här och där. Både bra och dåliga tankar. Det är så mycket man vill hinna, så mycket man vill göra och se. Och samtidigt vill man inget hellre än att bara göra ingenting. En hel dag eller helg med bara sig själv vore skönt. Att få bara vara jag, utan någon annan. Samtidigt vet jag inte om jag skulle klara det. Vet inte om jag skulle klara mig så länge utan min familj. En dag skulle nog fungera, kanske även en natt, men en hel helg känns avlägsen.

När man är hemma med en 1åring kan dagarna ibland bli lite långtråkiga. Den här veckan har varit ganska seg eftersom Malva varit ganska förkyld, och vi har tex inte kunnat vara på öppna förskolan. Dessutom har Micke jobbat kväll två kvällar den här veckan, så även ikväll, så det har blivit ganska mycket tid att göra ingenting. Men ändå, ibland kan man behöva tid att bara göra ingenting. Och när man tröttnar får man väl göra det bästa av situationen. I onsdags åkte vi till IKEA, Malva och jag. Handlade lite småsaker vi pratat om en längre tid, så skönt att få det gjort.

Samtidigt ska man väl vara tacksam för det man har just nu. Jag är enormt glad att jag tog beslutet att vara hemma med Malva lite längre. Det händer så mycket nu, hon utvecklas för varje dag och det är så roligt att vara hemma nu om man jämför med tidigare. Visst var det mysigt med en riktigt liten bebis, men nu är det kul på ett annat sätt. Har även lite tankar om saker jag vill göra med henne, som jag tror hon kommer uppskatta. Och framför allt tror jag att när hon blir äldre, och man ser tillbaka på den här tiden, så kommer man vara väldigt nöjd över att man var hemma längre. Jag tror det är bra för barnen också.
Nu ska jag i alla fall ta mig lite egentid genom att i ta en dusch i lugn och ro medans barnets pappa är hemma. Man får vara glad över det lilla.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar