måndag 15 februari 2010

En liten bit lycka...

När jag var liten brukade vi alltid ha en chokladask hemma till jul. Det var inte en Aladdin eller Paradid, utan något eget märke, tror inte att den finns kvar, var i alla fall länge sen jag såg den. Det var en ganska stor, platt ask, med ett lager praliner.

Hur som helst, i denna ask fanns mycket gott men så fanns den en sort som jag älskade. Två bitar var det i hela den stora asken. Och till saken hörde att den även var mammas favorit och även pappa åt den gärna. Så man skulle ju ha lite tur om man lyckades knipa en av de dör två bitarna, för att inte tala om bägge två. Som en lite fyrkant, en kub var den formad, med några streck ovanpå, som bågar.

Chokladbiten bestod av mörk choklad fylld med mintkräm. Inget märkvärdigt, inte massa likörer eller tryfflar utan bara choklad och mintkräm. Men den var så otroligt god. Och visst är det inte så svårt att finna mörk choklad med mintkräm, det finns ju lite var som. After Eight funkar ju och upptäckte i somras Cloettas Center mint. Men ingen kan riktigt komma upp till den där chokladbiten jag minns från mina jular som liten.

Tills nu! I vår mataffär i det lokala centrumet har de börjat med lite finare choklad i lösvikt, lite praliner och annat. Och mest la jag ju häromdan märke till att de hade Lindtkulor, vilket också tillhör en av mina stora favoriter (hörs det att jag gillar choklad?).

Men så såg jag längst upp i ena hörnet, små bitar av After Eight. Fast inte sånna där platta som är i paketen utan det här var lite större bitar, förpackade i varsin liten påse. "Mörk choklad fylld med mintkräm". Jaha tänkte jag, det kan ju vara värt ett försök.

Och vilken lycka! De smakar precis som jag minns mina favoriter! Så vid dagens besök plockade jag ihop en påse till som jag njutit av ikväll. Att sitta i soffan när dottern somnat, se Sverige och Charlotte Kalla ta vårt första OS-Guld och njuta av dessa mumsiga chokladbitar, vilken känsla!


Lycka på bit! Först i papper och sedan utan.
Så vet ni vad ni ska leta efter ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar