onsdag 4 januari 2012

Årskrönika 2011

2011. Kändes som ett sånt där år som bara kom och försvann. En kort, mycket enkel årskrönika denna gång. Vet att jag inte bloggat på evigheter, men med denna årskrönika gör jag ett nytt försök och välkomnar 2012.

2011 i korthet:

Januari:
*Jag börjar plugga igen och Micke är hemma med Malva mån-ons. Fullt upp och jag kastas dessutom in i termin tre i historia, med C-uppsats och allt vad det innebär.

Februari:
* Snö! Som det snöade. Och bara fortsatte. Jag var så trött på snön och övervägde faktiskt att tömma mitt sparkonto, bara för att få komma bort till ett något varmare ställe och se något annat än snö ett tag. Dock lyckades jag besinna mig från detta.
* Jag hamnar på SöS-akuten där det efter alltför lång väntetid med otrolig smärta upptäcks att jag har lungsäcksinflammation, vilket innebär svår smärta varje gång jag andas in.
* Malva får sen svår förkylning mes slem i lungorna vilket leder till hosta på nätterna och ovanpå detta dubbelsidig öroniflammation.
* Jag ska skjutsa Micke till ett sorgesamtal i Älta. Vi lånar min brors GPS och åker efter denna. Hamnar på en lång, smal väg mitt ute i skogen i två meter hög snö. Framför oss dyker en bom upp. Det återstår inte mer för mig att göra än att backa några kilometer tillbaka. En händelse som där och då gav oss ganska mycket panik, men som vi efteråt skrattade åt så vi tjöt.
* Micke åker till Idre en vecka med konfirmander. Det går bra för oss här hemma men vi saknar våran pappa och make.

Mars:
* Micke kommer hem från Idre och Malva sitter som klistrad på honom flera dagar.
* Jobbar med min uppsats massvis. Känns som jag spenderar mer tid i arkivet än hemma.
*Åker till stan med Sofie, min svägerska, och vi letar brudklänningar
* Vi köper en ny spis! Min lycka är gjord :)

April:
* Gjorde i princip inget annat än jobbade med uppsatsen
* Vi åkte till landet och fick några dagars härlig avkoppling tillsammans med familjen över påsk.

Maj:
*Äntligen vår! Vi fixar och donar i trädgården, inköp av plantor mm och det börjar ta form, mitt trädgårdsprojekt.
* Malva och jag har en riktigt underbar dag inne i stan där vi myser på restaurang och tar en promenad i solen genom gamla stan.

Juni:
* Vi fixar och donar lite mer hemma, både utvändigt och invändigt.
* Jag börjar hos min psykolog. Efter många års väntan.
*Micke börjar sin 7.5 veckor långa semester och vi åker till landet och firar midsommar och en lycklig Malva dansar runt stången med mamma och pappa och mumsar fika i gröngräset.

Juli:
* Kusin Vincent med familj kommer till landet och vi firar hans 2årsdag något i efterskott.
* Vi åker till Varberg och hälsar på fina vännerna Timmy & Viktorija och bor hos de i svinstian. Vi myser på stan, har grillkvällar, spelar spel, badar i havet och besöker Varbergs fästning och vi har underbart väder. Självklart blir det också besök på Ullared
*Vi mellanlandar på landet ett par dagar innan vi fortsätter hem och har en härlig lugn vecka hemma.
* Vi åker till Karlstad och hälsar på vännerna Lennart, Sanna & Peter. Grillkvällar, besök i Mariebergsskogen, besök på Peters restaurang där Malva hittar nakenfisar och mycket mer.
*Vi åker till landet igen, besöker bland annat Getmarknad och Skönero Kött.

Augusti:
*Vi avslutar våran semester hemma, njuter av vårt fina hus och Malva sitter konstant i sin sandlåda.
*Malva börjar på dagis! Inskolningen går galant och likaså att lämna henne där själv. Hon stortrivs från första början.
* Vi har kräftskiva med vännerna Sandra & Kristoffer och Sanna & Jonas. Så mysigt att kunna sitta ute i sin egen trädgård. Underbart och detta ska vi göra till en tradition
* Jag börjar skolan igen

September:
* Vi går på vårt första föräldramöte.
* Thomas & Sofie gifter sig! Superfint bröllop, mysig midda.g där jag håller tal och rolig fest
* Malva fyller år! Vi firar med flera kalas med de närmaste.

Oktober:
* Vi firar Camilla, som fyller jämnt. Fantastiskt rolig fest med god mat och underbar musik, vi dansar till liveband. Malva får sova borta för första gången, hos mormor och morfar.
* Vi går på Chokladfestivalen och Underbara barn mässan.
* Micke åker på läger och Malva och jag åker med mormor och morfar till landet.
* Micke kommer ner till landet och vi fortsätter till Varberg, hälsar på Timmy & Viktorija och handlar julklappar och massa annat på Ullared.
* Malva går på sitt årliga besök på ögonmottagningen med blir väldigt blyg för läkaren och vill inte alls peka på de där bilderna som han vill

November:
*Inte mycket händer. Det är skola, dagis och jobb. Vi får ögoninflammation så blir hemma från dagis en vecka.
* På månadens sista dag får Malva en liten efterlängtad kusin, Walther. Bråttom hade han också, sju veckor för tidigt bestämmer han sig för att komma ut men allt går bara bra.

December:
* Malva går sitt allra första Luciatåg på dagis och är så bedårande söt så mamma gråter en tår.
* Vi firar jul i två omgångar. På julafton här hemma med mormor, morfar, Vincent, Thomas & Sofie samt Sofies mamma, pappa och bror. Så väldans massa paket att allt inte ryms under granen. Tomten kommer och båda barnen är helt fascinerade. När tomten gått hjälper Malva till att dela ut ALLA paket med ett "varsågod, God Jul" när hon lämnar över de.
På juldagen åker vi hem till kusin Walther och träffar honom, hans föräldrar och farfar. Lite mera paket och bebismys!
* Vi äter traditionsenlig kalkon hos mormor och morfar på Annandagen.
* Vi firar nyår med Sanna, Jonas och barnen. Mumsig trerätters, tomtebloss i efterätten och barnen kikar på raketer genom fönstret, som smäller långt innan 12. Vid 12slaget sover både Malva och Emil, men Tilda är med ute och vi släpper fantastiskt fina rislyktor upp i himlen. Det är -10grader och glasen med cider fryser fast i bordet utomhus.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar