onsdag 2 december 2009

En liten flicka....

Känns så overkligt att jag faktiskt skrev förra inlägget bara en dag innan våran lilla dotter föddes. Den 22 september kom Malva till världen.
Nu har det gått drygt två månader och mammalivet är underbart, vi mår toppen allihop och allt flyter på hur bra som helst.

Täntke göra en snabb sammanfattning av graviditet och förlossning, om inte annat för att det kan vara kul att ha kvar längre fram.


Graviditet; fakta kontra hur det var för mig.


Fakta: Man mår sååå illa och kräks dagarna i ändå
Jag: Nja, lite smått illamående några veckor i början, men det försvann ganska snabbt. Kräktes gjorde jag en gång.


Fakta: Man går upp massvis i vikt och känner sig som en flodhäst. Man kan tex inte sova pga den enorma magen.

Jag: Tja, jag började med att gå ner 7 kilo de fram till vecka 20 ungefär. Sen vände viktkurvan och jag slutade på +3.5 kilo från startvikt. Jag kände mig aldrig speciellt stor eller klupmig, och sova gick hur bra som helst. Idag, två månader efter förlossning, väger jag 10 kilo mindre än innan jag blev gravid.


Fakta: Man orkar absolut ingenting, vill bara sova.
Jag: Visst var jag lite småtrött ett par gånger men inte så trött att jag inte orkade något. Jobbade ungefär 12 timmar och dygnet i tio dyng på ett läger med 35 ungdomar fyra veckor innan lillan föddes.


Fakta: Förlossningen för förstagångsföderskor tar lååång tid. Förbered er på en mycket utdragen process på sådär en 22 timmar.

Jag: Haha, det här var nog det roligaste. Efter att ha haft värkar i knappt en timme hemma så körde min pappa in oss till sjukhuset, efter att vi lyckats övertala förlossningskordinatorn om att det nog var dags i alla fall. Väl framme så kom vi släpandes på väskor och fika, tidningar att läsa osv. I själva verket fick jag lägga mig direkt på sängen. Hann varken bli inskriven eller byta om. 59 min efter att vi kom till sjukhuset var hon ute.



Idag är Malva drygt 10 veckor. Hon äter och sover väldigt bra. Är en glad tjej som skrattar nästan hela tiden. Älskar när man sjunger för henne.
På nätterna somnar hon runt halv elva och vaknar i regel första gången vid sex - halv sju. Då äter hon, somnar om och sover till mellan nio och tio. Hon är hur snäll som helst och lätt att ha med överallt.


Min förhoppning är väl att komma igång och blogga lite smått igen, även om det inte blir så där ofta som en del. Min första prioritet är Malva och just nu vill jag bara passa på att njuta av henne och hennes framsteg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar